Wervende tekst schrijven.

Een wervende tekst is als een pot pindakaas: smeuïg tot op de bodem. Waar moet je op letten bij wervend schrijven?

 

Goede call to action


Een goede call to action is het belangrijkste element van een wervende tekst. Met een wervende tekst wil je de lezer bewegen tot iets, bijvoorbeeld een aankoop of een aanmelding. De call to action vat de wervende tekst samen in één korte zin die de lezer aanzet tot het nemen van actie. Eigenlijk net als een reclameslogan. Door middel van een overtuigende tekst die wordt afgesloten met een opvallende en aansprekende call to action verhoog je de conversie van je website of reclame-uiting.
 

Hou ‘t simpel


Gebruik spreektaal en vermijd moeilijke woorden in wervende teksten. Als iemand moeite moet doen om je te volgen, dan is je call to action aan dovemansoren besteed. Je verleidt iemand niet door hem of haar moeite te laten doen, maar andersom: door moeite voor hem of haar te doen.
 

Gunfactor


Wees persoonlijk, want door de lezer persoonlijk aan te spreken creëer je een band. De meeste aankopen zijn niet zuiver rationele beslissingen, maar emotionele keuzes. Denk bijvoorbeeld aan het kassakoopje dat onbedoeld in je mandje belandt. Als je in een wervende tekst een band met je klant weet te krijgen, vergroot je de kans dat hij of zij jou iets gunt. En gehoor geeft aan jouw call to action.
 

What’s in it for me?


In een wervende tekst én in de call to action moet in een oogopslag duidelijk zijn wat het voordeel voor de lezer is. Want waarom zou je gevolg geven aan een call to action als je niet eens weet welk voordeel je daarbij hebt? Geef de bezoeker van je website daarom een goede reden: meer informatie, een gratis proefperiode, een niet-goed-geld-terug-garantie, een speciale actie. Wees creatief!
 

Val op


Het is belangrijk dat de call to action opvalt. Dit bereik je niet alleen door middel van het woordgebruik, maar ook door de plaatsing op de pagina, lettertype en kleurgebruik. Bij een goede wervende tekst ondersteunt de lay-out de tekst en de call to action. Zorg daarom bij een webpagina dat de bezoeker meteen weet waar hij of zij moet klikken. En gebruik nooit rood voor een knop. Het is geen stoplicht.
 

Reageer nu!


Geloof het of niet, maar het werkt echt: een call to action waarin het idee van schaarste of haast wordt gecreëerd, heeft meer effect dan een call to action die neutraal is. Kennelijk zijn mensen toch bang dat ze iets missen. In een wervende tekst is er daarom niet plek zat, maar zijn er nog slechts enkele plaatsen over. En een call to action roept niet op om er nog even rustig over na te denken, maar om zo snel mogelijk te reageren. Liefst vandaag nog. Nee, nu!
 

Wervende tekst nodig?

Regelen we voor je. We zijn niet voor niets de copywriter voor de bv Nederland.