Uurtarief copywriter: buurtarief, duurtarief of zuurtarief?

De heilige Drievuldigheid van de tarieven van copywriters: het buurtarief, het duurtarief en het zuurtarief. Als we een kruisje slaan na afloop van een geslaagde opdracht, doen we het in naam hiervan.

 

Het buurtarief

Dat is het vriendenprijsje. Niet iedereen krijgt dat. Het buurtarief is de vrucht van een vreugdevolle samenwerking. We kennen en vertrouwen elkaar, onze ideeën versterken elkaar. Het is een feestje om samen te werken. En dat feestje vieren we met een vriendenprijsje.
 

Het duurtarief

Soms heb jij iets heel snel nodig. Hoort er gewoon bij als je copywriter bent. Dus ik ga je geen gezeur geven over ‘gebrekkige planning van jouw kant en haast van mijn kant’. Ik schuif alles opzij, gooi m’n planning voor je overhoop en werk desnoods ’s avonds en in het weekend door.

Dat doe ik met liefde voor je. Maar niet voor een vriendenprijsje.
 

Het zuurtarief

Samenwerken is niet altijd een feestje. Soms is het net trefbal en heeft iedereen een bal behalve ik.

Bijvoorbeeld wanneer ik tig e-mails met tegenstrijdige feedback krijg van iedereen in de organisatie, inclusief schoonmakers en schoonmoeders.

Wanneer halverwege het traject de hoge heren (m/v) het op hun heupen krijgen en alles ineens anders moet. En de deadline naar voren wordt geschoven vanwege die belangrijke beurs waarvan iedereen al maanden wist dat 'ie eraan zat te komen.

Of wanneer we een vaste prijs afspreken en er ineens allemaal aapjes uit de mouw komen en of we daar geen mouw aan kunnen passen want er is helaas echt geen extra budget beschikbaar en het is echt heel erg belangrijk dat het gebeurt en nee, het was tijdens het offertetraject nog niet duidelijk dat het moest gebeuren.

Ook dat hoort er allemaal bij als je copywriter bent. Daarom: het zuurtarief. Geen cent meer dan het uurtarief, maar wel met een vervelende nasmaak. En er moet heel wat gebeuren wil een zuurtarief een buurtarief worden.
 

Gebruikelijke uurtarieven

Tekstnet, de beroepsvereniging van tekstschrijvers, houdt jaarlijks een enquête onder de leden. Het meest gebruikte uurtarief in 2022 was € 80 en het gemiddelde uurtarief kwam op € 75,96. Exclusief btw uiteraard. (link)
 

En mijn uurtarief?

Mijn uurtarief is € 95 exclusief btw. Dat is niet laag, maar ook weer niet idioot hoog. Eigenlijk is het een heel net tarief. Temeer omdat ik werk met een projectprijs en geneigd ben meer uren te maken dan ik vooraf inschat. (Geen zorgen, dat is niet vanwege het zuurtarief maar omdat ik niet snel tevreden ben.)
 

Hoe ga ik te werk?

  • Eerst bespreken we je wensen. Dat kan vaak gewoon per e-mail, maar soms is het beter om elkaar even persoonlijk te spreken.
  • Samen kijken we wat je wilt bereiken en op welke manier. Online of offline? Brochure? Advertentie? DM? Nieuwsbrief? Artikel of zelfs magazine? Enzovoort.
  • Ik doe je een offerte met een projectprijs. Zo weet je vooraf precies waar je aan toe bent.
  • We spreken een planning af en zodra je akkoord geeft op de offerte ga ik aan de slag.
  • Ik stuur je het tekstconcept toe in een Worddocument. Jij geeft daar, gewoon in hetzelfde document, feedback op.
  • Ik verwerk de feedback en stuur je een tweede tekstconcept. Weer in Word. Als je nog opmerkingen hebt, verwerk ik die.
  • Je ontvangt de definitieve teksten in Word, tenzij we hebben afgesproken dat ik ze meteen voor je invoer in het cms van de website.
  • Afhankelijk van de hoeveelheid tekst stuur ik je alles in een of meerdere batches.
 

Wat voor tarief wil jij?


Mail me.


Meer weten? Kijk dan bij Copywriter voor de bv Nederland.