Tekstschrijver inhuren?

Je hebt een tekstschrijver nodig. Of misschien kwam je per ongeluk op deze minutieus opgezette SEO-landingspagina terecht. Dat is ook oké, het internet is van iedereen.


Laten we er voor het gemak even van uitgaan dat je inderdaad iets als ‘tekstschrijver Leiden’, ‘webtekstschrijver’ of ‘copywriter’ in het invulveld van een bekende zoekmachine (Google?) typte. Dan wil je vast meer weten over mijn uurtarief, werkwijze en wat ik wel en niet voor je kan doen. Dat vertel ik je met alle liefde.

Maar er is een catch. Ik verwacht namelijk wel dat je me mailt als je alles hebt gelezen.

Ik heet trouwens Remy.

(Nee, niet van dat boek.)
 

Freelance tekstschrijver of tekstbureau?

Strikt genomen is Sobriquet een tekstbureau (en een vertaalbureau). Maar met drie man (m + 2v) zijn we zo klein, dat je gerust van een freelance tekstschrijver kunt spreken. Dat we met z’n drieën zijn, heeft zo z’n voordelen. Iedere tekstschrijver kan je namelijk vertellen – misschien moet je een beetje aandringen – dat het verschrikkelijk moeilijk is om je eigen teksten te redigeren.

Ten eerste ben je niet in staat om je eigen tekst objectief te beoordelen. Ten tweede ben je geneigd kleine foutjes over het hoofd te zien omdat je weet wat er moet staan.

Ikzelf schrijf bijvoorbeeld geregeld twee keer ‘de’ achter elkaar zonder dat ik het opmerk. Zelfs de meest ervaren tekstschrijvers maken dit soort foutjes en missen ze bij het herlezen. Daarom is het belangrijk dat iemand anders je teksten redigeert.
 

Niet zo’n tekstschrijver

Je hebt tekstschrijvers die niets liever doen dan eropuit trekken om interviews af te nemen en mooie verhalen te schrijven over wat mensen beweegt. Die levensveranderende gebeurtenis, die overwonnen tegenslag, die genezen ziekte.

Die tekstschrijver ben ik niet.

Er zijn ook tekstschrijvers die verschrikkelijk veel weten van één specifiek onderwerp. Financiën, gezondheidszorg, onderwijs, techniek of juridische zaken, dat soort dingen.

Die tekstschrijver ben ik ook niet.

Ten slotte zijn er tekstschrijvers die houden van lange maar prachtig geformuleerde volzinnen, een strikte scheiding hanteren tussen spreek- en schrijftaal en een uitgesproken voorkeur hebben voor bijzondere woorden en uitdrukkingen.

Nope, die tekstschrijver ben ik ook niet.
 

Wat voor tekstschrijver dan wel?

Als je iemand zoekt om wervende, commerciële teksten te schrijven, dan haal ik graag alles voor je uit de kast. En dan bedoel ik niet van die schreeuwerige, inhoudsloze woordendrek die de eerzame consument te pas en te onpas over zich krijgt uitgestort.

Want die tekstschrijver ben ik dus ook niet.

Ik zie het als mijn taak om op een opvallende en aantrekkelijke manier iets interessants te vertellen over een product of dienst. Jouw product of dienst. En wel op zo’n manier dat iemand die dat leest, en die best wel eens baat zou kunnen hebben van jouw product of dienst, denkt: ‘Goh, da’s eigenlijk wel wat voor mij.’

Klinkt eenvoudig, toch?

Is het niet.

Als het zo eenvoudig was, zouden commerciële teksten gemiddeld wel wat beter zijn. Maar dat zijn ze niet. De reden daarvoor is wel weer heel eenvoudig: het vergt keihard denkwerk om precies datgene te vinden wat interessant is om te vertellen.

Je kunt niet herhalen wat iedereen al heeft gezegd.

Het moet anders zijn. De aandacht trekken. Die aandacht vasthouden. Het moet geloofwaardig zijn. Aanspreken. Overtuigen. Daarmee zijn we er nog niet, want het moet onthouden worden. En dan, op dat beslissende moment dat de muis boven de koopknop zweeft of dat iemand in de winkel voor een schap staat en twijfelt, nét dat ene zetje geven.

Die tekstschrijver, die ben ik wel.
 


Geen zin meer om verder te lezen? Maak dan nu gebruik van de mogelijkheid om me te mailen. (Ik zal niemand vertellen dat je niet tot het einde hebt gelezen.)


Webtekstschrijver?

Ja, ben ik. En nee, webtekst is niet zomaar even een verhaaltje met een plaatje op je website. De headline op je homepage moet knallen. De shortcopy moet het hele verhaal vertellen in zo min mogelijk woorden. Microcopy bij de buttons moet de gebruikservaring ondersteunen. En langere tekst moet scanbaar zijn, met aantrekkelijke en informatieve tussenkopjes.

Een goeie online tekstschrijver weet dat webtekst keihard moet werken. Niemand gaat er even rustig voor zitten om een website op zijn gemak te lezen. Nog minder mensen lezen iets nog een keer als het niet meteen duidelijk is wat er wordt bedoeld. (Precies: nog minder mensen dan niemand!)

Niet onmiddellijk antwoord? Geen storytelling die jou als lezer bij je lurven grijpt? Geen vermaak? Niet grappig, mooi of verrassend?

Klik, weg.

Naar een van die miljoenen andere sites over hetzelfde onderwerp.

Webtekst krijgt de aandacht van jouw doelgroep niet cadeau. Webttekst moet die aandacht verdienen. Dat is het gevecht dat ik aanga als tekstschrijver voor jouw website. Met een tone of voice die past bij je organisatie en aansluit bij je doelgroep. Met de juiste informatie, beperkt tot de essentie, verteld als een Hollywood blockbuster met jouw product in de hoofdrol.

En met opgestroopte mouwen.
 

SEO-tekstschrijver?

Nee, ik ben geen SEO-tekstschrijver. Ja, ik schrijf wel SEO-teksten. Tenminste, als je daarmee bedoelt: goeie webteksten die ook nog eens goed scoren in zoekmachines.

De reden dat ik mezelf niet zie als SEO-tekstschrijver, is dat ontzettend veel SEO-tekstschrijvers ronduit belabberde teksten schrijven. Ik begrijp ook wel dat ze daar niet zo heel veel aan kunnen doen: ze krijgen een zwik zoekwoorden en daarmee moeten ze het maar uitzoeken. Daarbij worden ze net zo belabberd betaald als ze schrijven. (Zou er een verband zijn?)

Dat klinkt hard, hè? En waarschijnlijk ook wel een beetje arrogant. Zo moet je het niet zien.

Goeie SEO-tekst schrijven kost tijd. Dus geld. Te veel opdrachtgevers willen niet betalen voor goede webteksten, maar alleen voor SEO-content die goed scoort in Google. Dat is hun goed recht, maar ik vind het niet verstandig. Ik zal je uitleggen waarom.


Zo ver gekomen, maar nu ben je het wel zat? Vooruit dan maar. Mail me en we hebben het verder nergens meer over.


Google en andere zoekmachines willen hun gebruikers de meest relevante content aanbieden. Niet de meest overgeoptimaliseerde SEO-content met de meeste zoekwoorden. Zeg nou zelf, als jij iets googelt, wil je toch ook dat de beste en meest relevante informatie bovenaan staat?

Nou dan!

Bij SEO-schrijven zorg ik voor een interessant en inhoudelijk verhaal. In dat verhaal verwerk ik op een natuurlijke manier de relevante zoektermen waar jouw doelgroep op zoekt. Niet zo veel mogelijk, maar daar waar het bijdraagt.

Een goed verhaal wordt écht gelezen, converteert beter en krijgt meer social shares. Dat meer mensen de pagina bezoeken en er langer blijven, draagt bij aan een hogere positionering in de zoekresultaten. Dus eigenlijk sla je zo twee SEO-vliegen in één klap.

En dat boven op de inhoudelijke vlieg en de conversievlieg.
 

Hoe ga ik te werk?

  • Eerst bespreken we je wensen. Dat kan vaak gewoon per e-mail, maar soms is het beter om elkaar even persoonlijk te spreken.
  • Samen kijken we wat je wilt bereiken en op welke manier. Online of offline? Brochure? Advertentie? DM? Nieuwsbrief? Artikel of zelfs magazine? Enzovoort.
  • Ik doe je een offerte met een projectprijs. Zo weet je vooraf precies waar je aan toe bent.
  • We spreken een planning af en zodra je akkoord geeft op de offerte ga ik aan de slag.
  • Ik stuur je het tekstconcept toe in een Worddocument. Jij geeft daar, gewoon in hetzelfde document, feedback op.
  • Ik verwerk de feedback en stuur je een tweede tekstconcept. Weer in Word. Als je nog opmerkingen hebt, verwerk ik die.
  • Je ontvangt de definitieve teksten in Word, tenzij we hebben afgesproken dat ik ze meteen voor je invoer in het cms van de website.
  • Afhankelijk van de hoeveelheid tekst stuur ik je alles in een of meerdere batches.
 

Deze tekstschrijver inhuren?

Mijn uurtarief is € 82,50 exclusief btw. Dat is niet laag voor een tekstschrijver, maar ook weer niet idioot hoog. Eigenlijk is het een heel net tarief. Temeer omdat ik werk met een projectprijs en geneigd ben meer uren te maken dan ik vooraf inschat. (Wat dat betreft is het ook een beetje raar om van een uurtarief te spreken.)

Mail me voor een offerte als je deze tekstschrijver wilt inhuren. Of als je vragen hebt.
 
Ik wil je bedanken dat je helemaal tot het eind hebt gelezen.