Tekstschrijver of copywriter?

Wat is het verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter? Om voor eens en voor altijd antwoord te geven op deze brandende vraag, hebben we het in een overzichtelijk tabelletje voor je samengevat.

Copywriters en tekstschrijvers komen in verschillende soorten en maten. In de tabel staat in de linkerkolom om welke woordgeweldenaar het gaat. In de middelste kolom lees je wat hij of zij de hele dag doet. En de rechterkolom vertelt je waarom: wat wil de copywriter of tekstschrijver ermee bereiken?

Verschil copywriter en tekstschrijver

Let op: de indeling is niet wat met een duur woord ‘mutueel exclusief’ wordt genoemd. Dit betekent dat er overlap is tussen de categorieën. Een SEO-tekstschrijver die zorgt dat een webpagina goed scoort in Google is bijvoorbeeld vaak ook een commercieel tekstschrijver die zorgt dat je het product in je winkelmandje klikt.

 

Wie? Wat? Waarom?
Tekstschrijver Overwegend niet-commerciële teksten voor bedrijven en organisaties: artikelen, informatieve websites, blogs, interviews, bedrijfsmagazine, enzovoort Informeren, vermaken en (in mindere mate) overtuigen
Commercieel tekstschrijver Commerciële teksten die een product of dienst verkopen: brochures, websites, webshops, advertenties, advertorials, direct mails, maar ook pay-offs en slogans In salesjargon: warme leads (potentiële klanten) of sales genereren
Copywriter Commerciële teksten, reclameconcepten, scripts, corporate story’s, denkt mee over merkstrategie en positionering Sterk merk creëren en producten of diensten verkopen
SEO-tekstschrijver Teksten die geoptimaliseerd zijn voor vindbaarheid in zoekmachines als Google (dit heet ‘search engine optimization’, oftewel SEO) Meer bezoekers naar website trekken
UX-copywriter Microcopy gebruikersinterface van site, app of product: tekst op buttons, menu-items enzovoort Bijdragen aan soepele en intuïtieve gebruikservaring (‘user experience’ oftewel UX)

 

Wat voor tekstschrijver/copywriter zijn wij?

Sobriquet Copywriters & Vertalers is de copywriter voor de bv Nederland en we doen het allemaal:

  • Ontwikkelen tone of voice en corporate story
  • Shortcopy, slogans en pay-offs
  • Webteksten en SEO-copywriting
  • Brochures, flyers en DM’s
  • Interviews en artikelen
  • Bedrijfsmagazines en jaarverslagen
  • Nederlands, Engels, Duits, Frans en andere talen

Maar! Wat we ook schrijven, we verliezen nooit het commerciële doel uit het oog. Dus ook bij een interview of artikel zorgen we dat we jouw product of dienst – op overtuigende en geloofwaardige wijze – zo goed mogelijk voor de dag komt.

Overtuigd?

Dan heb ik m’n werk goed gedaan. En dat wil ik ook voor jou doen. Mail me: Remy@Sobriquet.nl