Tekstschrijver of copywriter?

Wat is het verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter? Om voor eens en voor altijd antwoord te geven op deze brandende vraag, hebben we het in een overzichtelijk tabelletje voor je samengevat. Heb je ook meteen antwoord op die andere prangende vragen: wat is een copywriter en wat doet een copywriter?

Copywriters en tekstschrijvers komen in verschillende soorten en maten. In de tabel staat in de linkerkolom om welke woordgeweldenaar het gaat. In de middelste kolom lees je wat hij of zij de hele dag doet. En de rechterkolom vertelt je waarom: wat wil de copywriter of tekstschrijver ermee bereiken?

Verschil copywriter en tekstschrijver

Let op: deze indeling is niet wat met een duur woord ‘mutueel exclusief’ wordt genoemd. Dit betekent dat er overlap is tussen de categorieën. Een SEO-tekstschrijver die zorgt dat een webpagina goed scoort in Google is bijvoorbeeld vaak ook een commercieel tekstschrijver die zorgt dat je het product in je winkelmandje klikt.

 

Wie? Wat? Waarom?
Tekstschrijver Overwegend niet-commerciële teksten voor bedrijven en organisaties: artikelen, informatieve websites, blogs, interviews, bedrijfsmagazine, enzovoort Informeren, vermaken en (in mindere mate) overtuigen
Commercieel tekstschrijver Commerciële teksten die een product of dienst verkopen: brochures, websites, webshops, advertenties, advertorials, direct mails, maar ook pay-offs en slogans In salesjargon: warme leads (potentiële klanten) of sales genereren
Copywriter Commerciële teksten, reclameconcepten, scripts, corporate story’s, denkt mee over merkstrategie en positionering Sterk merk creëren en producten of diensten verkopen
SEO-tekstschrijver Teksten die geoptimaliseerd zijn voor vindbaarheid in zoekmachines als Google (dit heet ‘search engine optimization’, oftewel SEO) Meer bezoekers naar website trekken
UX-copywriter Microcopy gebruikersinterface van site, app of product: tekst op buttons, menu-items enzovoort Bijdragen aan soepele en intuïtieve gebruikservaring (‘user experience’ oftewel UX)

Dus wat is een copywriter?

Een copywriter is iemand die commerciële teksten schrijft en reclameconcepten verzint. En dat is nog helemaal zo eenvoudig niet.

De reden daarvoor is heel simpel: niemand, maar dan ook niemand, zit te wachten op commerciële teksten of reclameconcepten. Heb je ooit iemand de vraag ‘wat ga je deze vakantie doen’ horen beantwoorden met: ‘Nou, ik heb een hele stapel wervende teksten van bedrijven, organisaties en dienstverleners in m’n koffer gepropt’?

Of heb je ooit iemand horen zeggen: ‘Vanavond ga ik lekker tv-reclames bingen’? Nee. Er is een reden dat je een stapel boeken meeneemt op vakantie en geen commerciële teksten. Dat je wacht tot de reclamebreak voordat je naar de wc gaat. Dat je die ongevraagde pop-upbanner geërgerd wegklikt. Of dat je denkt ‘laat maar’ zodra je merkt dat je geen artikel maar een advertorial leest.

En wat doet een copywriter?

Mensen zijn blind en doof voor alles wat ze niet interesseert. En daarin zijn ze onverbiddelijk. Alsof je tegen een muur praat. Het is de taak van de copywriter om die muur af te breken. Of beter: om een geheim deurtje in die muur te vinden.

Een copywriter vertaalt dingen die jij oninteressant vindt, maar die bedrijven en organisaties jou wel graag willen vertellen, naar iets dat jij wel interessant vindt. Dat is het geheime deurtje. Een copywriter bedenkt deurtjes door jouw muur van desinteresse.

Hoe doet een copywriter dat?

Voor een copywriter gaat het er niet om of het een mooi deurtje is, maar of het effect heeft. Alles wat een copywriter schrijft of bedenkt dient een doel. Jij, de consument, moet het deurtje opmerken. Dat is doel één. Doel twee is dat het deurtje je aandacht vasthoudt. Want alleen als jij je aandacht erbij houdt, is er een kans dat de boodschap bij je aankomt. Doel drie is dan ook dat het deurtje een boodschap overbrengt.

Doel vier is dat het deurtje je overtuigt. Want als de boodschap jou niet overtuigt, haal je je schouders op en verder niks. Doel vijf is dat je het deurtje onthoudt, zodat je later de boodschap nog weet en van wie die afkomstig was. En doel zes is ten slotte dat het deurtje je op enig moment aanzet tot een bepaalde handeling, bijvoorbeeld een aankoop.

In een lijstje:

  1. Aandacht trekken
  2. Aandacht vasthouden
  3. Boodschap overbrengen
  4. Overtuigen
  5. Onthouden
  6. Activeren

Ja, maar hoe dan?!

Hoe je 1 t/m 6 voor elkaar krijgt? Daar zijn verschillende manieren voor. Maar die gaan we hier natuurlijk niet verklappen. (Vooruit, eentje dan: nieuwsgierig maken is een manier om de aandacht vast te houden. Eigenlijk zoals we nu met jou doen.)

We gaan de copywritingtrucs verder niet verklappen. Wat we wel willen doen, is ze voor jou toepassen. Scheelt jou ook weer tijd en moeite.

Blijft er nog één vraag over:

Wat voor copywriter/tekstschrijver zijn wij?

Sobriquet Copywriters & Vertalers is de copywriter voor de bv Nederland en we doen het allemaal:

  • Ontwikkelen tone of voice en corporate story
  • Shortcopy, slogans en pay-offs
  • Webteksten en SEO-copywriting
  • Brochures, flyers en DM’s
  • Interviews en artikelen
  • Bedrijfsmagazines en jaarverslagen
  • Nederlands, Engels, Duits, Frans en andere talen

Maar! Wat we ook schrijven, we verliezen nooit het commerciële doel uit het oog. Dus ook bij een interview of artikel zorgen we dat we jouw product of dienst – op overtuigende en geloofwaardige wijze – zo goed mogelijk voor de dag komt.

Overtuigd?


Dan hebben we ons werk goed gedaan. En dat willen we ook voor jou doen.

Mail naar: remy@sobriquet.nl