Nieuwe laklaag voor verfspuiterij

Wie regelmatig over de A4 of N206 ter hoogte van Zoeterwoude rijdt, kan de verandering langs de weg niet zijn ontgaan: de verfspuiterij die alles behalve auto’s spuit, heeft een nieuwe naam én huisstijl. Met LAQUE zet Mathieu de Rooij het veertigjarige Ton de Rooij Verf – Spuiterijen opnieuw op de kaart. Voorzien van een frisse en strakke laklaag.

‘Bij ons thuis stonden altijd verfblikken in de tuin en lagen de tennisnetten onder het bed’, vertelt Mathieu over het prille begin van zijn vaders verfspuitcarrière. ‘In die tijd werden hardcourt Mateco-tennisbanen, gemaakt van waterdoorlatend beton, populair in Nederland. De producent vroeg mijn vader of hij ze kon spuiten. In 1980 startte hij daarvoor zijn eigen verfspuitonderneming. Omdat je tennisbanen alleen bij mooi weer kunt aanleggen, bleef hij in de herfst- en wintermaanden bij het oude vak: schilderwerk en muren spuiten.’

Van klanten van zijn schildersbedrijf kreeg Ton de Rooij steeds vaker de vraag of hij ook meubels en keukenkastjes kon lakken. ‘In een loods bouwde hij een eigen spuitcabine van houten platen en een paar zeilen.’ Al snel stond de gemeente op de stoep: voor een spuitcabine was een vergunning nodig. En hout en brandbare stoffen waren geen veilige combinatie. ‘Dus maakte hij in 1990 de overstap naar een professionele spuitcabine. In de zomer had hij het zo druk met de tennisbanen dat er geen tijd meer was voor keukenkastjes. Daarvoor nam hij personeel aan en zo groeide zijn onderneming.’

Veertig jaar lak- en vakwerk

Op zaterdagen en in de schoolvakanties ging een jonge Mathieu mee naar de spuiterij en de tennisbanen. ‘Dan hielp ik met belijnen. Of ik reed verfblikken rond op een karretje.’ Later ging hij zelf ook verfspuiten. Dat begon met brommers en fietsen voor zijn klasgenootjes, en werd al snel vakwerk. ‘Nog steeds is iedere opdracht een spuitdaging. Of het nu gaat om oude paneeldeuren, een rolluik, antieke meubels of een glasplaat voor achter het aanrecht, alles vraagt een unieke behandelmethode, andere materialen en technieken. Die diversiteit geeft ontzettend veel energie. En daardoor blijven we onze eigen grenzen verleggen.’

In 2020 bestaat het bedrijf veertig jaar en Mathieu heeft al enige tijd het mengstokje overgenomen. ‘Mijn vader is inmiddels zeven jaar officieel met pensioen, maar hij is er nog bijna iedere dag.’ Er begon iets te kriebelen. ‘Het duurde even voor ik doorhad dat ik wilde vernieuwen, het bedrijf meer eigen wilde maken.’ Want nog veel mailtjes begonnen met ‘Beste Ton’. En toen Mathieu eens met zijn dochter langs de zaak fietste, zei ze: ‘Pap, waarom staat opa zijn naam daar eigenlijk? Jij bent nu toch de baas?’

Ook de marketing kon wel een opfrisbeurt gebruiken, vond Mathieu. ‘Daar moest nodig een stofdoek overheen. We wilden een statement maken en een nieuwe, bredere markt aanspreken.’ Daarom schakelde hij Studio Freeke in. ‘Intern hebben we ook mensen die goed zijn met InDesign en Illustrator, maar die werken hier al ruim tien jaar. Ik wilde een frisse blik.’

Shockeffect

Over zijn keuze voor de rebranding heeft Mathieu geen moment getwijfeld. ‘Wel vroeg ik me soms af of dit de goede aanpak was. Bijvoorbeeld met het traject van de nieuwe naam. Ik had zelf al een naam in mijn hoofd: een net iets andere spelling van LAK. Dankzij de ideeën van Sobriquet kwam ik op deze versie en wist ik zeker dat dit de juiste naam was.’

Ook over de huisstijl had Mathieu al ideeën, wat minder concreet dan die voor de naam. ‘Het moest strak en clean zijn, met niet te veel felle kleuren.’ Het interieur, ontworpen door een interieurbouwer en klant van Mathieu, bestaat dan ook uit een combinatie van donkergrijs en blank hout. Het ontwerp is letterlijk tot op de stopcontacten doorgevoerd. ‘We hebben zelf veel interieuronderdelen gespoten: de radiators, lampenkappen, rookmelder, desinfectie-dispenser… In dezelfde kleur als de muren, om ze mooi te camoufleren.’

Het interieurontwerp vormde de inspiratie voor het logo, dat werd ontworpen door Studio Freeke. ‘Als contrast met de grijstinten kwam hij met de felle kleuren. Daar moest ik wel even aan wennen, maar het klopt helemaal. Uit de vele ontwerpvoorstellen voor het logo wist ik meteen: dit wordt ‘m.’

Dat dat gevoel klopte, bleek ook uit de reacties van zijn medewerkers en klanten. ‘Niemand wist nog van de vernieuwing, die maakte ik pas bekend tijdens het feestje van ons 40-jarig jubileum. Een flinke shock, maar op een positieve manier. Iedereen was meteen enthousiast. We krijgen veel enthousiaste reacties op het logo, de gevelreclame, de website en de spitsvondige taal. Klanten vragen soms wel of we nog steeds alles behalve auto’s spuiten.’ En dat doen ze, want net als een laklaag niets verandert aan wat eronder zit, zo blijft met de nieuwe naam en huisstijl de solide basis overeind. ‘Dat betekent dat we niet snel nee zeggen. En voor iedere opdracht de beste techniek kiezen: we houden niet netjes vast aan voorschriften of patronen, maar kijken altijd actief of het niet beter of sneller kan.’

Nieuwe energie

De rebranding gaf niet alleen Mathieu zelf, maar ook zijn collega’s nieuwe energie. ‘Motivatie was hier nooit een punt van twijfel, maar je merkte wel dat er nieuwe zin ontstond, een extra drijfveer om succesvol te zijn.’ En succesvol zijn ze. ‘In de lockdown hadden we anderhalve maand achterstand op het beantwoorden van mails, zoveel aanvragen kregen we. Vooral van particulieren.’ Dat zijn veelal eenmalige, kortlopende projecten. Vanuit de zakelijke markt zijn er meer doorlopende opdrachten. ‘We spuiten al jarenlang composietdeuren van schepen, onderdelen van vrachtwagens voor DAF en de belettering van ANWB-paddenstoelen. En we gaan nu samenwerken met Samsung voor het spuiten van tv-frames.’ Die grotere klanten zorgen voor zekerheid en continuïteit. ‘En ook die kennen ons bijna allemaal van de gevelreclame.’

Door nu meer op de online marketing en social media in te zetten, wil Mathieu een bredere markt aanspreken en ook op landelijk niveau toonaangevend worden. ‘We willen blijven groeien en in de toekomst de spuitcabines uitbreiden, zodat we meer opdrachten tegelijk kunnen doen. Op naar nog minstens veertig jaar lak- en vakwerk.’


Geef je spullen ook een nieuwe laklaag bij LAQUE. Het logo en de nieuwe website zijn ontwikkeld door Mike Freeke (Studio Freeke), wij schreven de spuitdagende teksten op de website. Interesse in een case over jouw klanten, een artikel of creatieve copywriting? Mail naar remy@sobriquet.nl.