Copywriter inhuren? Weet waar je aan begint.

Een copywriter schrijft commerciële teksten en bedenkt reclameconcepten. Dat is een probleem. Want niemand wordt ’s ochtends wakker met het idee: vandaag ga ik eens lekker een paar commerciële teksten lezen.

Niemand.

Een copywriter schrijft en bedenkt dingen waar niemand op zit te wachten.

Op de hangende schoudertjes van de copywriter rust een zware taak: neem gortdroge productspecificaties, doelgroeponderzoeken en concurrentieanalyses en maak daar een onweerstaanbaar gebakje van. Zo’n taartje dat je al vanaf de overkant van de straat toelonkt. Een staaltje banket dat je niet kunt negeren, dat alle andere zoetigheden doet verbleken en waarvan de smaak nog weken op je tong danst.

Een copywriter doet zijn stinkende best om te zorgen dat je doelgroep jouw product of dienst opmerkt, begeert en onthoudt. Dat talent is niet iedereen gegeven. Het vergt een heel specifieke combinatie van karaktereigenschappen om saaie woorddrab te vertalen naar iets waar je enthousiast van wordt. Waarvan iemand denkt: dat wil ik!

Over die combinatie van karaktereigenschappen wil ik het hebben. Ik heb ze hieronder voor je op een rij gezet. Dertig stuks. Wil je copywriter worden en ben je benieuwd of je over het juiste karakter beschikt? Dan geeft deze lijst je uitsluitsel. Wil je een copywriter inhuren?

Dan weet je na het lezen van deze lijst waar je aan begint.

1. Een copywriter heeft een kleintje

Ja, ook de vrouwen. Hun taalspitsvondigheid is compensatiedrang. Misschien hebben ze vroeger te weinig liefde gehad. Misschien te veel. Misschien werden ze als laatste gekozen met trefbal. Verloren ze altijd met knikkeren. Droegen ze de verkeerde kleren of hadden ze het verkeerde speelgoed. Hoe dan ook: wat het alfamannetje poogt te bereiken met ronkende paardenkrachten, probeert de copywriter met vereende verbeeldingskrachten.
 

2. Een copywriter is net een verwend kind

Je denkt nu: alle volwassenen zijn net verwende kinderen. Dat klopt. Maar wie ooit een copywriter heeft zien dreinen en dreigen naar aanleiding van klantfeedback weet: een peuter die krijsend van woede in het gangpad met het snoepassortiment ligt, is er niks bij. Hell hath no fury like a copywriter scorned.
 

3. Een copywriter doet niet aan voorspel

Een copywriter neemt je niet eerst mee uit, houdt niet verlegen je hand vast en wacht niet tot het derde afspraakje. Een copywriter weet dat daar geen tijd voor is. Je hebt luttele seconden om de eerzame consument te overtuigen. Elkaar leren kennen komt later wel.
 

4. Een copywriter is een taalprostituee

Een kunstenaar wil nog wel een beetje lijden voor zijn uitkering. Zo niet de copywriter, die verkoopt zijn koopmansziel ongegeneerd aan de hoogste bieder. Nee, de copywriter is geen schrijfkamersocialist.
 

5. Een copywriter heeft aan een half woord genoeg

Reken er dus maar niet op dat ze je laten uitpraten.
 

6. Een copywriter is emotioneel labiel

Het ene moment is het laatste idee van een copywriter het beste idee in de geschiedenis van de mensheid, het idee dat alles gaat veranderen, het volgende moment is het compleet, volkomen waardeloos. Dat gaat zo’n tweehonderd keer per dag op en neer, inclusief pruillip, snotterneus en het nodige gooi- en smijtwerk.
 

7. Een copywriter kan niet tegen kritiek

Wat jij ziet als een origineel idee is waarschijnlijk het eerste idee dat de copywriter had. En meteen weggooide omdat 34.589.324 copywriters dat idee eerder al hadden. Wanneer jouw kritiek begint met: ‘Ik ben natuurlijk geen copywriter, maar is het niet een idee om…’, dan is het misschien een idee om het maar gewoon zelf te doen. En als je zegt: ‘Ik weet het wanneer ik het zie’, kun je maar beter snel wegduiken. Net als wanneer je het ‘best leuk’ vindt, maar ‘graag zou zien dat USP’s e t/m q ook worden vermeld’.
 

8. Een copywriter is zelf wel erg kritisch

En vindt alle ideeën behalve de eigen maar suf. Ja, ook de jouwe. Copywriters zijn bovendien geneigd jouw verbeteringen niet als verbeteringen te zien. Daar hebben ze groot gelijk in, vinden ze zelf. Want als je een elektricien, loodgieter of chirurg vraagt iets te repareren, ga je ‘m toch ook niet verbeteren?
 

9. Een copywriter is dwars

Iedere copywriter wil het anders doen, op een manier die nog nooit gedaan is. Niet buiten de lijntjes kleuren, maar op de tafel. Geen prikkelende ideeën, maar een uppercut tegen de onderkaak. Niet innovatief en vernieuwend vooroplopen, buiten de gebaande paden, op weg naar de stip aan de horizon, maar op een strandstoel onder een parasol met een koud drankje kijken hoe de meute voorbij sjokt.
 

10. Een copywriter houdt geen rekening met je gevoelens

Copywriters houden namelijk alleen rekening met de gevoelens van jouw klanten. Op die manier zorgen ze dat jij meer verkoopt. En als rekening houden met de gevoelens van jouw klanten betekent dat ze geen rekening kunnen houden met jouw gevoelens, dan is dat maar zo. Daar worden ze immers niet voor ingehuurd.
 

11. Een copywriter heeft wel/geen moeite met delen

Copywriters delen altijd hun mening. Ook als je daar helemaal niet om gevraagd hebt. Maar beweer dat een idee dat zij hebben bedacht van iemand anders afkomstig is, en de hel breekt los. Dan is het hun idee en van niemand anders.
 

12. Een copywriter is een narcist

Maar een copywriter is niet verliefd op zichzelf. Wel op zijn ideeën. Hij vecht voor ze met alles wat hij waard is. Tot hij een beter idee krijgt.
 

13. Een copywriter haat clichés

Ja, ik weet het: iets is niet voor niets een cliché. Er zit heus wel wat in, de clichématige ‘kern van waarheid’. Kan allemaal wel zo zijn, maar een cliché is een treuraanslag op het denken. Een copywriter wil de pretneuronen laten vonken en dat lukt niet met een afgelikte taalboterham.
 

14. Een copywriter is lui

Copywriters zijn er heilig van overtuigd dat de beste ideeën komen op momenten van de minste lichamelijke inspanning. En aangezien een idee zich op ieder willekeurig moment kan aandienen, is het maar beter om daarop voorbereid te zijn en iedere inzet te vermijden.
 

15. Een copywriter neemt zijn werk heel serieus…

Zie bovenstaande vermelding.
 

16. …maar zichzelf niet zo serieus

Nu denk je wellicht: dat is toch geen slechte eigenschap, dat copywriters zichzelf niet zo serieus nemen? Welnu, lieden die in het gezelschap verkeren van lui die zichzelf niet te serieus nemen, voelen zichzelf meestal niet bijster serieus genomen. En dat wil nog weleens tot wrijving leiden.
 

17. Een copywriter heeft een sardonische lach

Op Sicilië groeit de ranonkel Sardonia herba. Da’s een bloem. Als je die eet (serieus, waarom zou je dat doen?), verwringen je gezichtsspieren. Zo zien copywriters er dus uit als ze lachen. Meestal om andere mensen.
 

18. Een copywriter lijdt aan hippopotomonstrosesquippedaliofobie

Dat betekent dat ze bang zijn voor lange woorden. Zielig hè?
 

19. Een copywriter heeft meervoudige persoonlijkheidsstoornissen

Copywriters hebben een stukje van iedere doelgroep in zich. De copywriter is een streeploos schone huisvrouw (m/v), een espressocupjesslobberende mannetjesputter, een futloos bankstel dat cafeïnevrije theetjes drinkt onder een dekentje, een derde-helft-vriendenclub met bierworstjes en biertietjes, een duckfaceselfiesloerie met FOMO-problematiek, Facebookverslaving en Insta-issues, een blije doorlekvrije luierbaby, een gevleugeld maandstondslachtoffer, een Wehrters Echte-incontinentieoudere, een Alfa Romeo-alfamannetje met compensatiedrang en die vrouw uit de scheermesjesreclame die haar middagen gek- en benenscherend slijt in bad. En dat allemaal tegelijk.
 

20. Een copywriter is klagerig

Ze doen niets liever dan klagen over de goedbedoelde feedback die ze op hun werk krijgen. Het lijkt wel hoe meer goedbedoelde feedback ze ontvangen, hoe harder ze klagen. En als je ze pleziert met goedbedoelde feedback op de goedbedoelde feedback die ze net hebben verwerkt, klagen ze om het hardst. Ondankbare rotzakken zijn het.
 

21. Een copywriter is ondankbaar

Zie hierboven.
 

22. Een copywriter schrijft zoals hij praat

Uitgesproken spreektaal, geen poëtische fluisterfluimpjes. Copywriters schrijven om je wakker te schudden, niet om je in slaap te sussen. Het gaat een copywriter niet om schoonheid, maar om effectiviteit. Taal is middel, niet doel.
 

23. Een copywriter is praatziek

Een copywriter is geen serieuzebrilintellectueel die bij voorkeur zwijgzaam communiceert via de langdradige wolligheden van de essayistiek vol verwijzingen naar obscure filosofen die hij begrijpt noch gelezen heeft. Een copywriter lapt al die bedachtzaamheid aan zijn babbelaars.
 

24. Een copywriter houdt niet van spelling(s)regels*

In het Nederlands schrijf je alles aan elkaar. Da’s niet handig, bijvoorbeeld bij een headline. Dan staat er één lang woord, en dan moet je maar hopen dat mensen dat in het voorbijgaan kunnen lezen. Gaat natuurlijk nooit gebeuren. Of wat dacht je van al die koppeltekens? Bijvoorbeeld: alles-in-éénabonnement. Ziet er niet uit. Wordt niet goed gelezen. Dus dat gaan we niet zo schrijven. Gelukkig mag ‘alles-in-1-abonnement’ ook van Van Dale. Da’s net effe minder erg.

*In de Van Dale staat alleen ‘spellingregel’, maar in het Groene Boekje staat zowel ‘spelling-’ als ‘spellingsregel’. Dit brengt ons bij het volgende persoonskenmerk:

25. Een copywriter is een mierenneuker

Ook al schrijven ze spreektaal, over ieder woord, iedere komma, spatie, letter, witregel of verbindingsstreepje is nagedacht. Iedere variant is uitgeprobeerd. Ieder idee wordt van alle kanten bekeken en aan gort getrokken. Het moet kloppen. Alles moet kloppen. Dan pas is het klaar.
 

26. Een copywriter maakt overal grappen over

Ja, ook over kwetsende dingen. Nu kun je denken dat copywriters ongevoelige horken zijn. Want ook al menen ze er natuurlijk niks van, grappen zijn toch maar mooi ontzettend kwetsend. Je hebt helemaal gelijk. Copywriters offeren trouwens ook lieve schattige pluizige kittens tijdens satanische rituelen en ze drinken puppybloed. Maar alleen in het weekend.
 

27. Een copywriter is onaangepast

Bijzonder onaangepast. En da’s maar goed ook. Een belangrijk inzicht uit de behavioral economics luidt namelijk dat onze attitudes niet ons gedrag bepalen, maar precies andersom: ons gedrag bepaalt onze attitudes. (Best wel belangrijk inzicht voor marketeers, communicatieprofessionals en reclamemakers. Maar dat terzijde.) Dus als copywriters zich zouden gedragen als de gemiddelde kantoortuinbewoner, zouden ze ook zo denken. Weleens een tekst van een gemiddelde kantoortuinbewoner gelezen?

Ik bedoel maar.
 

28. Een copywriter kleedt zich als een kind

T-shirt met ironische uitspraak, spijkerbroek, gympies. Dat zijn de goeie. Als ze eruitzien als volwassenen, denken ze meestal ook zo. Daar heb je niets aan.
 

29. Een copywriter is cynisch

Tenminste, dat lijken ze. Maar verwar eelt niet met een dikke huid. Ze zijn vooral erg bedreven in ironie op het randje van sarcasme. Bij voorkeur wanneer die niet begrepen wordt. (Als iedereen ironie zou begrijpen, zou er niks aan zijn.) Maar het is altijd spielerei. Een wedstrijdje wie de grootste heeft. En het kleinste hartje.
 

30. Een copywriter is een schaamteloze zelfpromotor

Wil je een copywriter inhuren? Ik ben een copywriter. Ik heb geen van de slechte eigenschappen hierboven. En alle van de goede. Mail me.