Freelance copywriter gezocht?

Wees beducht voor deze 30 verontrustende persoonskenmerken. Want wie op zoek is naar een copywriter (of tekstschrijver), kan maar beter voorbereid zijn.

 

1. Copywriters hebben een kleintje

Ja, ook de vrouwen. Hun taalspitsvondigheid is compensatiedrang. Misschien hebben ze vroeger te weinig liefde gehad. Misschien te veel. Misschien werden ze als laatste gekozen met trefbal. Verloren ze altijd met knikkeren. Droegen ze de verkeerde kleren of hadden ze het verkeerde speelgoed. Hoe dan ook: wat het alfamannetje poogt te bereiken met ronkende paardenkrachten, probeert de copywriter met vereende verbeeldingskrachten.
 

2. Copywriters zijn net verwende kinderen

Je denkt nu: alle volwassenen zijn net verwende kinderen. Dat klopt. Maar wie ooit een copywriter heeft zien dreinen en dreigen naar aanleiding van klantfeedback weet: een peuter die krijsend van woede in het gangpad met het snoepassortiment ligt, is er niks bij. Hell hath no fury like a copywriter scorned.
 

3. Copywriters doen niet aan voorspel

Een copywriter neemt je niet eerst mee uit, houdt niet verlegen je hand vast en wacht niet tot het derde afspraakje. Een copywriter weet dat daar geen tijd voor is. Je hebt maar een paar seconden om de eerzame consument te overtuigen. Elkaar leren kennen komt later wel.
 

4. Copywriters zijn taalprostituees

Een kunstenaar wil nog wel een beetje lijden voor zijn uitkering. Zo niet de copywriter, die verkoopt zijn koopmansziel ongegeneerd aan de hoogste bieder. Nee, de copywriter is geen schrijfkamersocialist.
 

5. Copywriters hebben aan een half woord genoeg

Reken er dus maar niet op dat ze je laten uitpraten.
 

6. Copywriters zijn emotioneel labiel

Het ene moment is het laatste idee van een copywriter het beste idee in de geschiedenis van de mensheid, het idee dat alles gaat veranderen, het volgende moment is het compleet, volkomen waardeloos. Dat gaat zo’n tweehonderd keer per dag op en neer, inclusief pruillip, snotterneus en het nodige gooi- en smijtwerk.
 

7. Copywriters kunnen niet tegen kritiek

Wat jij ziet als een origineel idee is waarschijnlijk het eerste idee dat de copywriter had. En meteen weggooide omdat 34.589.324 copywriters dat idee eerder al hadden. Wanneer jouw kritiek begint met: ‘Ik ben natuurlijk geen copywriter, maar is het niet een idee om…’, dan is het misschien een idee om het maar gewoon zelf te doen. En als je zegt: ‘Ik weet het wanneer ik het zie’, kun je maar beter snel wegduiken. Net als wanneer je het ‘best leuk’ vindt, maar ‘graag zou zien dat USP’s e t/m q ook worden vermeld’.
 

8. Copywriters zijn zelf wel erg kritisch

En vinden alle ideeën behalve die van henzelf maar suf. Ja, ook de jouwe. Ze zijn bovendien geneigd jouw verbeteringen niet als verbeteringen te zien. Daar hebben ze groot gelijk in, vinden ze zelf. Want als je een elektricien, loodgieter of chirurg vraagt iets te repareren, ga je ‘m toch ook niet verbeteren?
 

9. Copywriters zijn dwars

Copywriters willen het altijd anders doen, op een manier die nog nooit gedaan is. Niet buiten de lijntjes kleuren, maar op de tafel. Geen prikkelende ideeën, maar een uppercut tegen de onderkaak. Niet innovatief en vernieuwend vooroplopen, buiten de gebaande paden, op weg naar de stip aan de horizon, maar op een strandstoel onder een parasol met een koud drankje kijken hoe de meute voorbij sjokt.
 

10. Copywriters houden geen rekening met je gevoelens

Copywriters houden namelijk alleen rekening met de gevoelens van jouw klanten. Op die manier zorgen ze dat jij meer verkoopt. En als rekening houden met de gevoelens van jouw klanten betekent dat ze geen rekening kunnen houden met jouw gevoelens, dan is dat maar zo. Daar worden ze immers niet voor ingehuurd.
 

11. Copywriters hebben wel/geen moeite met delen

Copywriters delen altijd hun mening. Ook als je daar helemaal niet om gevraagd hebt. Maar beweer dat een idee dat zij hebben bedacht van iemand anders afkomstig is, en de hel breekt los. Dan is het hun idee en van niemand anders.
 

12. Copywriters zijn narcistisch

Narcistisch, dat is toch dat je narcotica gebruikt?
 

13. Copywriters haten clichés

Ja, ik weet het: iets is niet voor niets een cliché. Er zit heus wel wat in, de clichématige ‘kern van waarheid’. Kan allemaal wel zo zijn, maar een cliché is een treuraanslag op het denken. Een copywriter wil de pretneuronen laten vonken en dat lukt niet met een afgelikte taalboterham.
 

14. Copywriters zijn lui

Copywriters zijn er heilig van overtuigd dat de beste ideeën komen op momenten van de minste lichamelijke inspanning. En aangezien een idee zich op ieder willekeurig moment kan aandienen, is het maar beter om daarop voorbereid te zijn en iedere inzet te vermijden.
 

15. Copywriters nemen hun werk heel serieus…

Zie bovenstaande vermelding.
 

16. …maar zichzelf niet zo serieus

Nu denk je wellicht: dat is toch geen slechte eigenschap, dat copywriters zichzelf niet zo serieus nemen? Welnu, lieden die in het gezelschap verkeren van lui die zichzelf niet te serieus nemen, voelen zichzelf meestal niet bijster serieus genomen. En dat wil nog weleens tot wrijving leiden.
 

17. Copywriters hebben een sardonische lach

Op Sicilië groeit de ranonkel Sardonia herba. Da’s een bloem. Als je die eet (serieus, waarom zou je dat doen?), verwringen je gezichtsspieren. Zo zien copywriters er dus uit als ze lachen. Meestal om andere mensen.
 

18. Copywriters lijden aan hippopotomonstrosesquippedaliofobie

Dat betekent dat ze bang zijn voor lange woorden. Zielig hè?
 

19. Copywriters hebben meervoudige persoonlijkheidsstoornissen

Copywriters hebben een stukje van iedere doelgroep in zich. De copywriter is een streeploos schone huisvrouw (m/v), een espressocupjesslobberende mannetjesputter, een futloos bankstel dat cafeïnevrije theetjes drinkt onder een dekentje, een derde-helft-vriendenclub met bierworstjes en biertietjes, een duckfaceselfiesloerie met FOMO-problematiek, Facebookverslaving en Insta-issues, een blije doorlekvrije luierbaby, een gevleugeld maandstondslachtoffer, een Wehrters Echte-incontinentieoudere, een Alfa Romeo-alfamannetje met compensatiedrang en die vrouw uit de scheermesjesreclame die haar middagen gek- en benenscherend slijt in bad. En dat allemaal tegelijk.
 

20. Copywriters zijn klagerig

Ze doen niets liever dan klagen over de goedbedoelde feedback die ze op hun werk krijgen. Het lijkt wel hoe meer goedbedoelde feedback ze ontvangen, hoe harder ze klagen. En als je ze pleziert met goedbedoelde feedback op de goedbedoelde feedback die ze net hebben verwerkt, klagen ze om het hardst. Ondankbare rotzakken zijn het.
 

21. Copywriters zijn ondankbaar

Zie hierboven.
 

22. Copywriters schrijven zoals ze praten

Uitgesproken spreektaal, geen poëtische fluisterfluimpjes. Copywriters schrijven om je wakker te schudden, niet om je in slaap te sussen. Het gaat een copywriter niet om schoonheid, maar om effectiviteit. Taal is middel, niet doel.
 

23. Copywriters zijn praatziek

Een copywriter is geen serieuzebrilintellectueel die bij voorkeur zwijgzaam communiceert via de langdradige wolligheden van de essayistiek vol verwijzingen naar obscure filosofen die hij begrijpt noch gelezen heeft. Een copywriter lapt al die bedachtzaamheid aan zijn babbelaars.
 

24. Copywriters houden niet van spelling(s)regels*

In het Nederlands schrijf je alles aan elkaar. Da’s niet handig, bijvoorbeeld bij een headline. Dan staat er één lang woord, en dan moet je maar hopen dat mensen dat in het voorbijgaan kunnen lezen. Gaat natuurlijk nooit gebeuren. Of wat dacht je van al die koppeltekens? Bijvoorbeeld: alles-in-éénabonnement. Ziet er niet uit. Wordt niet goed gelezen. Dus dat gaan we niet zo schrijven. Gelukkig mag ‘alles-in-1-abonnement’ ook van Van Dale. Da’s net effe minder erg.

*In de Van Dale staat alleen ‘spellingregel’, maar in het Groene Boekje staat zowel ‘spelling-’ als ‘spellingsregel’. Dit brengt ons bij het volgende persoonskenmerk:

25. Copywriters zijn mierenneukers

Ook al schrijven ze spreektaal, over ieder woord, iedere komma, spatie, letter, witregel of verbindingsstreepje is nagedacht. Iedere variant is uitgeprobeerd. Ieder idee wordt van alle kanten bekeken en aan gort getrokken. Het moet kloppen. Alles moet kloppen. Dan pas is het klaar.
 

26. Copywriters maken overal grappen over

Ja, ook over kwetsende dingen. Nu kun je denken dat copywriters ongevoelige horken zijn. Want ook al menen ze er natuurlijk niks van, grappen zijn toch maar mooi ontzettend kwetsend. Je hebt helemaal gelijk. Copywriters offeren trouwens ook lieve schattige pluizige kittens tijdens satanische rituelen en ze drinken puppybloed. Maar alleen in het weekend.
 

27. Copywriters zijn onaangepast

Bijzonder onaangepast. En da’s maar goed ook. Een belangrijk inzicht uit de behavioral economics luidt namelijk dat onze attitudes niet ons gedrag bepalen, maar precies andersom: ons gedrag bepaalt onze attitudes. (Best wel belangrijk inzicht voor marketeers, communicatieprofessionals en reclamemakers. Maar dat terzijde.) Dus als copywriters zich zouden gedragen als de gemiddelde kantoortuinbewoner, zouden ze ook zo denken. Weleens een tekst van een gemiddelde kantoortuinbewoner gelezen?

Ik bedoel maar.
 

28. Copywriters kleden zich als kinderen

T-shirt met ironische uitspraak, spijkerbroek, gympies. Dat zijn de goeie. Als ze eruitzien als volwassenen, denken ze meestal ook zo. Daar heb je niets aan. (Nou draag ik zelf nooit gympies. Of T-shirts. Maar je begrijpt wat ik bedoel.)
 

29. Copywriters zijn cynisch

Tenminste, dat lijken ze. Maar verwar eelt niet met een dikke huid. Ze zijn vooral erg bedreven in ironie op het randje van sarcasme. Bij voorkeur wanneer die niet begrepen wordt. (Als iedereen ironie zou begrijpen, zou er niks aan zijn.) Maar het is altijd spielerei. Een wedstrijdje wie de grootste heeft. En het kleinste hartje.
 

30. Copywriters zijn schaamteloze zelfpromotors

Zoek je een copywriter? Ik ben een copywriter. En maak een verdomd straffe espresso. Mail me.